خطر نوشیدن مایعات سرد


 

نويسنده:دکتر خديجه رحماني، متخصص تغذيه




 

نوشيدن مايعات سرد چه خطري دارد؟
 

بسياري از افراد در فصل گرما عادت دارند مايعات را خيلي سرد بنوشند و وقتي از آنها خواسته مي‌شود اين عادتشان را تعديل كنند، مي‌گويند تا به حال هميشه همين کار را کرده اند و دچار هيچ مشكلي نشده‌اند؛ در صورتي كه هر افراط و تفريطي، هر چند كم، در آينده عواقبي را به دنبال خواهند داشت؛ از جمله نوشيدن مايعات خيلي سرد، مخصوصا همراه با غذا.
مايعات يا غذايي که مصرف مي‌شوند، بهتر است دمايي نزديک به دماي بدن داشته باشند؛ يعني غذاهاي گرم بايد گرم و غذاهاي سرد بايد سرد مصرف شوند، نه اينکه به شکل داغ يا يخ خورده شوند؛ يعني دماي يک ماده غذايي يا نوشيدني نبايد خيلي با دماي بدن متفاوت بوده و بسيار بالا يا بسيار پايين باشد. در صورت مصرف چنين غذاهايي بدن بايد انرژي بيشتري مصرف کند تا دماي آن ماده غذايي را به دماي بدن برساند.
انسان موجودي خونگرم است که دماي بدنش تقريبا 37 درجه است و در تمام شرايط بايد اين دما را حفظ کند. اگر فردي يک نوشيدني خيلي سرد مصرف کند، بدنش مجبور به صرف انرژي بالايي براي هم‌دما کردن آن با دماي بدن مي‌شود و آن‌گاه شروع به هضم و جذب آن مي‌کند. در مورد مايعات داغ هم به همين ترتيب است؛ يعني بدن مجبور به از دست دادن انرژي بالا براي هم‌دما کردن آن با دماي بدن مي‌شود.
از سوي ديگر، اگر به همراه غذاهاي سنگين و سرخ‌شده، نوشيدني‌هاي خيلي سرد ميل شود، اين موضوع بر روند هضم غذا تاثير گذاشته و سبب ديرهضم شدن آن مي‌شود. نکته‌اي که در اينجا بايد روي آن تاکيد شود، اين است كه مايعات خنک مطبوع يا گرم مناسب، چنين اثري بر بدن ندارند؛ بلکه مايعات خيلي داغ يا خيلي سرد، اين حالت را ايجاد مي‌کنند.
همان‌طور که گفته شد، مصرف مايعات با دماي بسيار پايين (مايعاتي که به دماي صفردرجه رسيده باشند) سبب مي‌شود در معده، ترکيب آنها با چربي‌ها موجب لکه‌لکه شدن چربي‌ها شده و به حالت انجماد درآيند. اين موضوع به هضم چربي لطمه وارد مي‌کند؛ زيرا چربي براي هضم بايد به اجزاي سازنده تقسيم شده و بعد جذب شود اما وقتي که تکه‌تکه و منجمد مي‌شود، جذب نشده و هضم آن طول خواهد كشيد.
نکته ديگر اينکه مصرف مايعات يخ‌زده يا خيلي سرد مي‌تواند مشکلات زيادي را به ويژه براي معده‌هاي حساس پيش آورد و به سوءهاضمه منجر شود. پس هرگز غذايتان را با مايعات خيلي سرد و يا خيلي داغ ميل نكنيد.
منبع: www.salamat.com